Wat is Facebook Live en hoe werkt het?
Facebook Live is een vrij nieuwe dienst van Facebook. Je hebt hierbij de mogelijkheid om live een video uit te zenden en dat direct te delen met je vrienden, prospects of klanten. Een Facebook Live-sessie starten werkt niet alleen heel eenvoudig, maar kan ook erg effectief zijn om mensen te bereiken. Je vrienden krijgen direct een push-melding op hun smartphone als je live gaat.
Steeds meer beelden
De social media gigant breidt haar strategie steeds verder uit met beelden. Sinds een aantal jaren scoren beelden aanzienlijk beter in het algoritme op Facebook. In 2015 begon Facebook Live onder de naam ‘Mentions’, maar was toentertijd alleen nog maar beschikbaar voor celebraties. Nu kan het gebruikt worden door iedereen. De streamingdienst is sinds het voorjaar van 2016 beschikbaar en wordt vandaag de dag niet alleen ingezet door particulieren, maar ook veel door bedrijven, politieke partijen of andere organisaties.
Algoritme
De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, liet al weten dat hij erg te spreken is over beeldmateriaal. Het algoritme is daarom ook aangepast: live video’s krijgen, zolang ze nog live zijn, voorrang op geüploade video’s in de tijdlijn.
Wat is een live-video precies?
Een live-video is beeldmateriaal dat direct wordt uitgezonden. Op die manier kun je direct vrienden of familie op de hoogte stellen van activiteiten die je op dat moment aan het doen bent. Veel mensen vinden dit ontzettend interessant, omdat je nooit écht weet wat er kan gaan gebeuren. Er is geen mogelijkheid tot het bewerken van de video en dat maakt het extra spannend.
Inzetten voor marketingdoeleinden
Een Facebook live-video is niet alleen geschikt voor particulieren. Ook ondernemers of politieke partijen zien dat zij een enorm bereik kunnen behalen. Tijdens de afgelopen verkiezingen werden er ook ontzettend veel live-video’s uitgezonden. Op die manier konden zwevende kiezers hun vragen stellen en politieke partijen hoopten op die manier om de zwevende kiezer over te halen om te gaan stemmen op hun partij. Ook bedrijven kunnen live uitzendingen handig inzetten. Zo kunnen experts vragen beantwoorden van consumenten, als een soort inloopuurtje, zodat zij later een afspraak kunnen inplannen voor een (betaalde) consult. Consumenten hoeven op deze manier niet uit huis en kunnen gemakkelijk informatie inwinnen vanuit huis.
Live uitzenden vanaf je smartphone, tablet of pc
Live uitzenden kan zowel vanaf je smartphone, tablet en je pc. De meeste mensen kiezen ervoor om video’s uit te zenden vanaf een smartphone. Op die manier kun je nog vrij rondlopen en zo kun je je live-video ook interessant houden voor je kijkers.
Waar kan ik Facebook Live voor inzetten?
Bedrijven en organisaties kunnen Facebook Live inzetten voor meerdere doeleinden. Bijna ieder bedrijf kan het inzetten voor de communicatie met klanten en prospecten. Vragen en antwoorden zijn ontzettend populair. Een sessie kan eindeloos lang duren en een onbeperkt aantal mensen kunnen kijken. Iedereen kan bovendien individueel reageren en dat maakt het interactief. Daarnaast is het ook een handige tool om te laten zien waar je als organisatie voor staat. Je kunt bijvoorbeeld een rondleiding laten zien door je nieuwe bedrijfspand of je kunt het team voorstellen aan je kijkers. Op die manier kun je je organisatie dichterbij klanten en prospects brengen.
Ook evenementen en productlanceringen zijn items die je kunt tonen bij het uitzenden van een live-video. Mensen zijn vaak benieuwd naar nieuwe producten van hun favoriete merk en kunnen direct hun mening geven tijdens de live-video. Zij kunnen bijvoorbeeld reageren of hun gevoelens tonen via de likes.
- Posted by Redactie
- On 17 december 2017
- 0 Comment