Like, deel en win op Facebook: wat mag wel én wat mag niet?
Veel bedrijven en pagina’s organiseren ‘like, deel en win’ acties. Helaas is er veel onduidelijkheid over regels omtrent deze acties. Ook vinden veel Facebook-gebruikers deze acties irritant en het is ook niet altijd duidelijk of er daadwerkelijk een winnaar wordt uitgekozen. Vooral bij het weggeven van grote prijzen, zoals een auto of een volledige keuken, bestaat veel argwaan bij mensen. In dit artikel je over wat wel én niet mag met betrekking tot de like, deel en win acties. Ook lees je in dit artikel over de echtheid van enkele prijzen die verloot worden.
De spelregels van Facebook
Om verwarring zoveel mogelijk te voorkomen, heeft Facebook de Promotion Guidelines opgesteld. In de Promotion Guidelines lees je over de ‘regels’ voor Facebook-pagina’s. Je dient je te houden aan deze regels, omdat Facebook je promotie-bericht anders zonder opgaaf van reden kan verwijderen. Het doel daarvan is om Facebook spam-vrij te houden van allerlei vervelende acties.
De eerste regel beschrijft dat je je in ieder geval moet houden aan de wettelijke regels met betrekking tot winacties. Een andere belangrijke regel is ook dat je persoonlijke tijdlijnen niet mag gebruiken als voorwaarde om mee te doen aan een winactie. Om het een en het ander te verduidelijken, wat niet mag, lees je hier een aantal voorbeelden:
- Like mijn pagina en win…
- Tag minstens drie vrienden in deze foto en win…
- Deel dit bericht op je tijdlijn en win…
Het taggen van vrienden wordt gezien als spam, net als het delen van een dergelijk bericht op je eigen tijdlijn.
Maar wat mag dan wel?
Uiteraard mag je wel andere winacties organiseren. Als voorwaarde mag je dan stellen:
- Vragen om het bericht te liken;
- Vragen om een reactie te plaatsen;
- De bezoeker vragen om een bericht te sturen naar de paginabeheerder.
Laatstgenoemde wordt over het algemeen niet veel gedaan, omdat dit niet het gewenste effect geeft. Je wilt namelijk zoveel mogelijk interactie met je berichten. Hoe meer interactie jij hebt met je bezoekers, hoe hoger de EdgeRank van je pagina wordt. Daarover schrijven we binnenkort nog een artikel, dus stay tuned!
Nóg meer regels: privacywetgeving
Niet alleen Facebook stelt regels op. Ook de Nederlandse overheid wil dat je fatsoenlijk omgaat met de privacy van je likers: de privacywetgeving. Je mag daarom de verkregen informatie van bezoekers niet misbruiken. Ook mag je eventuele ontvangen e-mailadressen niet verspreiden. Als je nieuwsbrieven wilt sturen naar een e-maillijst, moet je ervoor zorgen dat men daar ook toestemming voor heeft gegeven (opt-out).
Pagina’s overtreden nog steeds de regels
Alhoewel dit officieel de regels zijn, zijn er ook nog voldoende pagina’s die lak hebben aan de regels. Of de regels misschien wel helemaal niet kennen. Bedrijven en pagina’s die de regels wél volgen worden daardoor benadeeld. Het geven van likes stimuleert in ieder geval het gedrag en het niet meedoen aan dergelijke acties is dan het enige wat werkt. Spread the message!
Grote prijzen: kan het echt?
Daarnaast zijn er ook voldoende pagina’s die enorme prijzen uitreiken. Of tenminste, dat zegt men. Een mooie Audi of een splinternieuwe keuken: kan dat wel uit voor een Facebook-pagina? Daar gaan wij niet vanuit. Vooral de kleinere bedrijven kunnen zich dit echt niet veroorloven. De grotere bedrijven hebben veelal een Facebook-manager die alle regels wél weet. Daar zal het dus ook niet zo snel voorkomen dat men een keuken of een Audi verloot. Het uitgangspunt moet natuurlijk zijn dat je mensen vertrouwt en bovendien weten veel mensen niet eens van de Facebook Promotions Guidelines. Deze post delen in je netwerk zou daarom ook helpen om spam op social media te verminderen! Via de knoppen hieronder kun je deze post delen op Facebook, Twitter, LinkedIn of Google Plus.
- Posted by Redactie
- On 22 januari 2017
- 0 Comment