Heb jij een KvK-nummer op je website?
Als je een bedrijfswebsite of webwinkel hebt, ben je verplicht om een aantal zaken te vermelden op je website. Indien je een webwinkel hebt, moet je net iets meer gegevens op je website tonen. Maar ook voor andere ondernemingen gelden belangrijke regels. Deze zijn nog niet helemaal duidelijk bij veel ondernemers en daarom keek Beehive Digital Marketing op de website van de officiële instantie die hierover gaat, namelijk het ACM (Autoriteit Consument & Markt). Een vermelden van onder andere een KvK-nummer is verplicht, aldus de instantie.
Wat staat er in de wet volgens het ACM?
In de wet staat dat je in ieder geval de volgende informatie dient te vermelden:
- Identiteit van de onderneming
Het moet direct duidelijk zijn om welke onderneming het precies gaat. Het vermelden van een KvK-nummer is dan ook verplicht. Indien je voor je webshop een handelsnaam gebruikt die niet ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel, dien je daarover goed te communiceren. Met behulp van een KvK-nummer kunnen bezoekers je bedrijf gemakkelijk opzoeken en daar de nodige informatie opvragen. Dan kan daar in ieder geval geen verwarring over ontstaan. Naast je KvK-nummer dien je ook je btw-nummer te vermelden op je website.
- Contactgegevens
Je dient in ieder geval je e-mailadres te vermelden op de website. Daarnaast kun je nog andere manieren instellen, zodat bezoekers je kunnen bereiken. Een contactformulier is daarvoor een goede oplossing. Ook een telefoonnummer is gewenst, maar niet verplicht. Je kunt als alternatief namelijk ook een Skype-adres of een live chat installeren op de website. Indien je slechts beperkt bereikbaar bent, kun je dit het beste vermelden op je website.
- Geografische adres van je onderneming
Het geografische adres wil zeggen: het adres waar de ondernemingsactiviteiten plaatsvinden. Dat is het adres waar je onderneming of webwinkel gerund wordt. Het is veelal het vestigingsadres dat bekend is bij de Kamer van Koophandel. Dat hoeft echter niet.
Informatie moet duidelijk zijn
In de basis moet het dus in een oogopslag duidelijk zijn voor consumenten: welke onderneming is dit, waar is het bedrijf gevestigd en hoe kan ik hen bereiken? Naast dat het wettelijk verplicht is, is het ook fijn voor je bezoeker. Het wekt vertrouwen en daardoor zal een consument sneller een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen.
Waar plaats je de gegevens?
De meeste websites plaatsen de essentiële gegevens op de contactpagina. Als alternatief kun je er ook voor kiezen om de gegevens te plaatsen op een ‘over ons’-pagina. De contactpagina heeft echter de voorkeur. De link moet gemakkelijk te vinden zijn voor je bezoekers en mag niet verstopt zijn op een pagina die nauwelijks toegankelijk is.
Zet de benodigde informatie niet op een onlogische plek waar je bezoekers over het algemeen niet komen. Je kunt het dus niet alleen plaatsen onder je algemene voorwaarden.
Meer weten of de regels?
Als je meer wilt weten of de regels van online ondernemen, kun je het beste de website van het ACM bekijken.
- Posted by Redactie
- On 8 april 2017
- 0 Comment