
Hoeveel kost adverteren op Google?
Traffic naar je website halen kan op verscheidene manieren, met behulp van krachtige content en zoekmachineoptimalisatie, maar ook middels advertenties. Advertenties kosten geld, dus je wilt natuurlijk zo min mogelijk kwijt zijn tegen een zo’n hoog mogelijk rendement. Hoeveel kost adverteren op Google? Je leest het in dit artikel.
Bepaal zelf je budget
Gelukkig bepaal je zelf je budget als je gaat adverteren op Google. Je kunt namelijk een dagbudget instellen. Dat zorgt ervoor dat je in een maand nooit meer besteed dan 30 keer je dagbudget. Wel kan het voorkomen dat je de ene dag bijvoorbeeld 11 euro uitgeeft, terwijl je de andere maar 9 euro uitgeeft. Aan het einde van de maand ben je echter 300 euro kwijt aan advertentiekosten. Dus: hoeveel kost adverteren op Google? Dat hangt er volledig af hoeveel budget jij per dag inzet op je advertenties. Zo zijn er bedrijven die dagelijks adverteren met een budget van 1000 euro, maar zijn er ook kleinere partijen die adverteren met een budget van 10 euro. Hoeveel jij nodig hebt, is afhankelijk van verschillende factoren. Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen:
- Op welke regio richt je je? Richt je je alleen op een bepaalde stad, een bepaalde provincie, misschien wel heel Nederland of wil je je advertenties wereldwijd tonen?
- Heb je veel of weinig producten? Hoe groot is je campagne?
- Wat is de omvang van je bedrijf? Heb je veel of weinig marketingbudget?
- Hoeveel geld wil je (maximaal) besteden aan je marketingbudget én hoeveel daarvan aan AdWords? Er zijn namelijk ook nog andere marketingmiddelen die je kunt inzetten. Zorg voor een goede verdeling.
- Wat is het doel van je campagne?
Het blijft natuurlijk altijd een inschatting, maar als je pas net begint met adverteren op Google is het raadzaam om te starten met een laag budget. Zie je goede resultaten? Schroef je budget dan beetje bij beetje omhoog.
Flexibel adverteren op Google
Gelukkig kun je flexibel adverteren op Google. Je kunt je budget dus op ieder moment aanpassen. Als je bijvoorbeeld een seizoensproduct heb, kun je extra promoten tijdens dat seizoen. Ook als de weeromstandigheden veranderen, en je verkoopt bijvoorbeeld parasols, kun je je budget opschroeven. Ook reisbureaus kunnen hun advertentie ieder moment stilzetten, indien er bijvoorbeeld geen kamers meer beschikbaar zijn. Dat is flexibiliteit van adverteren op Google.
Hoeveel kost adverteren op Google?
Afhankelijk van je budget dat je instelt, heb je ook nog andere kosten waar je rekening mee moet houden. Ieder zoekwoord behoeft namelijk een ander budget. De kosten van een bepaald zoekwoord is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het aantal concurrenten, je advertentiepositie, CTR (click through rate) en de kwaliteitsscore.
Het aantal concurrenten
Als meerdere van je concurrenten ook graag willen adverteren op een bepaald zoekwoord, zal je de concurrentie met hen moeten aangaan. Als een concurrent zijn kosten per vertoning verhoogt, zal jij dat ook moeten doen indien je graag getoond wil worden. Afhankelijk van het aantal concurrenten kan dat bedrag flink in de kosten lopen. Je moet voor jezelf nagaan of dat wel uit kan voor dat bepaalde zoekwoord.
Advertentiepositie
Doorgaans zijn er drie of vier advertenties beschikbaar per zoekopdracht voor een bepaald zoekwoord. Als je helemaal bovenaan wilt staan, zal je het meeste moeten bieden. Als de tweede, derde of vierde plek voor jou ook prima is, kun je je budget verlagen. De kosten per klik gaan daarmee omlaag.
Click through rate
Indien de click trough rate, kortgezegd de CTR, hoog is zal Google je daarvoor belonen. De zoekgigant laat namelijk bij voorkeur de meest relevante advertenties zien, zodat er ook doorgeklikt wordt. De prijs wordt dan verlaagd. Natuurlijk is het ook zo dat advertenties met een hoge CTR per saldo meer opleveren. Daar hebben ze bij Google dus ook baat bij.
Kwaliteitsscore
De zoekgigant maakt tot slot nog gebruik van een zogezegde kwaliteitsscore. Hiermee wordt de relevantie van een advertentie aangetoond en dat sluit ook aan op de bovengenoemde CTR. Hoe hoger de kwaliteitsscore is, hoe lager de kosten per klik uitvallen. Als je een goede strategie hanteert, zal je in verhouding veel minder betalen. Daarom is het ook raadzaam om je AdWords-campagne te laten optimaliseren door een expert. Indien je daar hulp bij nodig hebt, kun je gerust een berichtje sturen via het contactformulier op de contactpagina. Beehive Digital Marketing biedt graag ondersteuning!
Naast adverteren op Google zijn er ook nog verscheidene andere manieren om traffic naar je website te leiden. Zo kun je social media marketing inzetten of zorgen voor een goede geoptimaliseerde website. Zoekmachineoptimalisatie is erg belangrijk in dat proces.
- Posted by Redactie
- On 31 juli 2019
- 0 Comment