WordPress – Fout bij het maken van de databaseconnectie – oplossing
Als je website door een foutmelding niet online is, kan dat erg vervelend zijn. Een fout bij het maken van de databaseconnectie is een probleem dat soms voorkomt op WordPress websites. Je wilt dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. De oplossing is gelukkig binnen handbereik, maar dit probleem kan wel door meerdere oorzaken ontstaan. Het is dus goed om alle mogelijke storingen bij langs te gaan.
Redenen onbereikbare database
De melding fout bij het maken van een databaseconnectie kan om meerdere redenen zijn ontstaan. Over het algemeen is het vaak één van deze problemen:
- De databasegegevens zijn gewijzigd;
- De database is corrupt of beschadigd geraakt;
- De databaserver is (tijdelijk) niet bereikbaar;
- De hostingpartij heeft wijzigingen doorgevoerd op de server, met als gevolg dat de databases niet langer functioneren.
Je hoopt natuurlijk niet dat de hostingprovider heeft lopen knoeien met wijzingen, maar over het algemeen kunnen zij die wel weer snel oplossen. Vooral als meerdere websites hier last van hebben, moeten zij wel snel ingrijpen.
1) De databasegegevens zijn gewijzigd
Je kunt als beste eerst de databasegegevens nalopen. Wellicht dat hier iets in is veranderd en dat je daardoor de melding fout bij het maken van de databaseconnectie ziet. Dit kan je zelf per abuis hebben gewijzigd, maar ook je hostingprovider kan hier iets in hebben veranderd. Indien je hostingprovider iets heeft gewijzigd, ontvang je vaak een mailtje met de nieuwe gegevens. Log in op een FTP-programma, zoals Filezilla, en download het bestandje wp-config.php naar je computer.
Controleer nu deze gegevens:
- Naam van de database (DB_NAME)
- Gebruikersnaam (DB_USER)
- Wachtwoord (DB_PASSWORD)
- Host (DB_HOST)
Vergelijk deze gegevens met je databasegegevens. Mocht hier iets niet overeenkomen, heb je waarschijnlijk je fout al gevonden. Voer dan de goede gegevens in en je website moet weer bereikbaar zijn. Indien dit niet het probleem was, kan het ook nog een andere oorzaak hebben.
2) De database is corrupt of beschadigd geraakt
In enkele gevallen kan het voorkomen dat de database van je WordPress website beschadigd is geraakt. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je website gehackt is of er is een DDos-aanval op je website geweest. In enkele gevallen kun je je website zelf repareren. Log hiervoor wederom in op je FTP-client. Open weer het bestand wp-config.php en voeg daar onderstaande code aan toe.
define(‘WP_ALLOW_REPAIR’, true);
Nu kun je de URL volgen: www.jouwwebsite.nl/wp-admin/maint/repair.php
Je kunt nu kiezen uit twee opties: database herstellen of database repareren en optimaliseren. Klik op de tweede optie. Je WordPress website wordt nu hersteld. Haal helemaal onderaan de regel weg die je eerder al had ingevuld, anders kan iedereen bij je databasegegevens.
3) De databaseserver is (tijdelijk) niet bereikbaar
De database van je website staat op de server van je hostingprovider. De software zorgt voor een koppeling tussen je website en de database. Doorgaans wordt er gebruik gemaakt van een MySQL-database. Een fout bij het maken van de databaseconnectie kan uiteraard ook gewoonweg ontstaan doordat er geen verbinding kan worden gemaakt. In de meeste gevallen kun je hier dus ook vrij weinig aan doen: de problematiek ligt dan bij de server. Dan is het raadzaam om direct je hostingprovider te bellen of te mailen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er te weinig intern geheugen op de server staat, waardoor het voor de server lastig wordt om – op drukke tijdstippen – verbinding te maken. De hostingpartij zal dan de waardes moeten opschroeven voor die bepaalde server. Mocht het vaak voorkomen, en je website is vaak offline, is het raadzaam om eens te kijken naar een andere hostingpartij waar dit niet (vaak) voorkomt. Als je website offline is, kost dat immers geld.
4) Hostingpartij heeft wijzigingen doorgevoerd
Het kan ook voorkomen dat je hostingpartij wijzigingen heeft doorgevoerd op de server, waardoor je de melding ziet. In de meeste gevallen kunnen zij het probleem dan snel voor je oplossen, omdat andere websites hier dan waarschijnlijk ook mee te maken hebben.
Het is sowieso altijd raadzaam om de problematiek door te geven aan je webhostingpartij. Zij kunnen dan een korte analyse maken van de problemen. Hopelijk heb je dan later nooit weer de melding: fout bij het maken van de databaseconnectie, want niets is vervelender dan een website die offline is.
Heb jij het probleem opgelost met behulp van deze blogpost? We lezen het graag in de reacties hieronder!
- Posted by Redactie
- On 13 december 2019
- 0 Comment